مزایای پخت نان به روش مدرن و چرایی توجه به مدرن سازی نانوایی

مزایای پخت نان به روش مدرن

در سالیان اخیر، با توجه به افزایش کارایی روش‌های مدرن، روش‌های سنتی  اندک اندک جای خود را به روش‌های مدرن داده‌اند. با توجه به مزایای پخت نان به روش مدرن، صنعت نان نیز از این دگرگونی مستسنی نبوده و دستخوش تغییرات زیادی شده است. لطفا با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا مزایای پخت نان به روش مدرن را خدمت شما عزیزان شرح دهیم و بگوییم چرا باید به مدرن سازی نانوایی‌ها توجه ویژه‌ای کنیم.

در اکثر مناطق ایران، انواع مختلفی از نان‌های سنتی تولید می‌شود و ذائقه ساکنان آن مناطق، به نان‌های سنتی عادت کرده است. مزایای پخت نان به روش مدرن و گسترش و اختراع انواع مختلفی از ماشین آلات به ما کمک کرده است تا انواع مختلفی از نان‌های سنتی را به روش‌های مدرن تولید کنیم.

در طراحی و تولید این ماشین آلات همواره سعی شده است تا محصول تولید شده به روش مدرن، همان ویژگی‌های محصول سنتی را داشته باشد؛ یعنی نان سنتی پخته شده به روش مدرن، از نظر طعم، رنگ و ضخامت کاملا مشابه با نان سنتی خواهد بود.

مزایای روش‌های مدرن نانوایی، روز به روز باعث جذب شدن افراد بیشتر، به سرمایه گذاری و خرید دستگاه ‌های مختلف در زمینه صنعت تولید نان می‌شود.

برخی از این دستگاه‌های مدرن نانوایی عبارت‌اند از :

  • انواع دستگاه‌های شاطر اتوماتیک
  • انواع دستگاه‌های خمیر پهن کن
  • انواع دستگاه‌های فر 
  • انواع دستگاه‌های میکسر و خمیرگیر

دستگاه‌های شاطر اتوماتیک :

این دستگاه‌ها در واقع از مهمترین اختراعاتی است که در طی سالیان اخیر در حوزه نان انحام گرفته است، این دستگاه‌ها در واقع در جایگزین شاطر شده و عمل پهن‌کردن خمیر و قراردادن آن برروی بستر پخت را انجام می‌دهد.

انواع مختلف دستگاه شاطر اتوماتیک عبارت است از :

  • شاطر اتوماتیک پنوماتیکی (بادی): شاطر اتوماتیک بادی، عمل پهن کردن خمیر را به کمک فشار باد تولید شده توسط کمپرسور باد، انجام می‌دهد. شاطر اتوماتیک بادی، بیشتر، برای پهن کردن خمیر نان‌های شل، مانند خمیر نان سنگک بکار می‌رود
  • شاطر اتوماتیک برقی (مکانیکی): این دستگاه، با استفاده از یک موتور الکتریکی خمیر را تا ضخامت مورد نظر نازک می‌کند. شاطر اتوماتیک برقی علاوه بر خمیر نان سنگک، میتواند خمیر نان بربری را پهن کند.
  • شاطر اتوماتیک ماردونی (اکسترادر): یک شاطر اتوماتیک ماردونی، از یک سیلندر و یک ماردون تشکبل شده است. در این دستگاه، خمیر توسط حرکت دورانی ماردون به داخل محفظه سیلندر کشیده شده و در نهایت توسط قیف، پهن می‌گردد. از این فناوری میتوان در پخت نان‌های لواش، بربری و سنگک استفاده کرد.

دستگاه‌های خمیر پهن کن:

دستگاه خمیر پهن کن، برای پهن کردن خمیر در ضخامت‌های تعیین شده به کار می‌رود؛ در برخی از انواع خمیر پهن کن‌ها، دستگاه، علاوه بر پهن کردن خمیر، آن را در اندازه‌های معینی برش می‌دهد.

خمیر استفاده شده در این دستگاه‌ها باید سفت‌تر از خمیر استفاده شده در دستگاه‌‎های شاطر اتوماتیک باشد؛ از دستگاه‌های خمیر پهن کن می‌توان برای تولید انواع مختلف شیرینی‌جات و پیتزا استفاده کرد.

این دستگاه‌ها براساس تعداد غلتک‌ها به خمیر پهن کن 2 غلتکه، خمیر پهن کن 4 غلتکه و خمیر پهن کن 6 غلتکه تقسیم می‌شوند؛ برای نان بربری و پینزا از خمیر پهن کن دو غلتکه و برای انواع نان‌های مسطح مانند لواش، تافتون، نان تیری و… از انواع چهار غلتکه و شش غلتکه میتوان استفاده می‌شود.

دستگاه‌های فر:

یکی از مراحلی که در کیفیت نان و یا هر محصولی که از خمیر بدست می‌آید تاثیر ویژه‌ای دارد، مرحله پخت می‌باشد؛ در گذشته پخت انواع مختلفی از خوراکی‌ها در تنور‌های سنتی صورت می‌گرفته است.

تنور‌‌های سنتی مشکلات زیادی داشتند که مهمترین آن‌ها عبارت اند از :

  • مصرف سوخت و اتلاف انرژی زیاد به علت طراحی غیر اصولی و عایق بندی نامناسب
  • ترکیب گاز مونواکسید کربن بدلیل تماس مستقیم شعله با خمیر
  • پخش شدن حرارت بصورت غیر یکنواخت
  • عدم امکان جابجایی تنور (برای جابجایی باید تنور بصورت کامل تخریب شود.)
  • مشکلات ریوی و سردرد نانوا و مشتریان بدلیل نبود اگزوز و تهویه مناسب (پخش شدن مونواکسید کربن در فضای نانوایی)

برای حل مشکلات فوق، انواع مختلفی از فر‌ها که هرکدام  از آن‌ها برای پخت یک دسته از نان‌ها طراحی و ساخته شده‌اند، معرفی شدند؛ دسته بندی این فر‌ها بصورت زیر می‌باشند :

  • فر دوار نانوایی:

این فر، از یک صفحه دوار دایره‌ای شکل که حول یک محور در حال چرخش است، تشکیل شده است؛ این نوع فر در انواع مخنلفی تولید می‌شود؛ میتوان در فر دوار نانوایی، نان لواش، تافتون، بربری، سنگک و حتی نان تیری پخت کرد؛ فر دوار، در دو نوع حرارت مستقیم و حرارت غیر مستقیم تولید می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت فر‌های حرارت مستقیم و غیر مستقیم، مقاله‌ای که قبلا در سایت نوشته‌ایم را مطالعه فرمایید. جهت مطالعه مقاله روی این لینک کلیک نمایید.

  • فر تونلی:

فر‌های تونلی، برای مکان‌هایی که عرض کمتری دارند، مناسب بوده و در این فرها میتوان نان بربری، لواش، تافتون، پیتا و سنگک را بپزیم؛ این فرها در دو نوع حرارت مستقیم و حرارت غیر مستقیم تولید و عرضه می‌گردند.

  • فر مخصوص قنادی و نان فانتزی:

برای پخت انواع شیرینیجات و انواع نان‌های حجیم و نیمه حجیم، کنترل دما و رطوبت از اهمیت بالاتری برخورددار است؛ به همین دلیل باید برای پخت آن‌ها باید از فر‌های مخصوصی استفاده کنیم. فرهای ویژه نان فانتزی در دو نوع گردان و طبقاتی تولید می‌شوند. برخی از انواع این نوع فر‌ها مجهز به سیستیم بخار می‌باشند.

دستگاه‌های میکسر و خمیرگیر :

برای تهیه انواع مختلفی از خمیر‌ها میکسر‌های مختلفی طراحی و تولید شده‌اند؛ مانند میکسر‌ اسپیرال، میکسر زد، میکسر تابوتی، میکسر مخصوص خمیر شل (سنگک) و انواع مختلف خمیرگیر‌ها.

دستگاه‌های میکسر و خمیرگیر در ظرفیت‌های مخنتلفی از 5 کیلوگرم تا 350 کیلوگرم تولید می‌شوند؛ استفاده از میکسرها علاوه بر کاهش زمان مورد نیاز جهت تهیه خمیر، منجر به افزایش کیفیت خمیر می‌گردند.

چرا باید به استفاده از ماشین آلات در صنعت نان، توجه ویژه‌ای کنیم؟

  • افزایش جمعیت و نیاز جامعه به تولید نان بیشتر

  • عدم نیاز به کارگر ماهر

  • کاهش هزینه تولید نان

  • سهولت راه اندازی نانوایی

افزایش جمعیت و نیاز جامعه به تولید نان در حجم بالا :

با افزایش جمعیت باید به دنبال راهکارهایی باشیم که میزان تولید نان را افزایش دهیم؛ یکی از راه‌های موثر و مقرون به‌صرفه‌ای که علاوه‌بر افزایش تولید، منجر به کاهش زحمت مورد نیاز برای پخت نان می‌شود، استفاده از ماشین آلات و دستگاه‌های مدرن نانوایی می‌باشد. بطور مثال، دستگاه‌های شاطر اتوماتیک شرکت ایران پخت، قابلیت تبدیل 80 کیلوگرم آرد به نان سنگک را در هر ساعت دارا می‌باشند.

در گذشته عمل پهن کردن خمیر نان‌های لواش و تافتون با استفاده از چوب و وردنه و بصورت دستی انجام می‌گرفته است، عمل پهن کردن خمیر به کمک وردنه، زمان زیادی را از نانوا می‌گیرد؛ به همین علت مقدار محصول تولید شده پایین خواهد بود؛ طراحی و ساخت انواع دستگاه‌های خمیر پهن کن، باعث افزایش میزان پخت نان لواش و تافتون شده است.

عدم نیاز به کارگر ماهر :

برای پخت نان‌های سنتی ایران، نیاز به فردی دارید که مهارت پهن‌کردن و قرار دادن خمیر در تنور را داشته باشد؛ از طرفی دیگر شاطر ماهر و کارگر ماهر نانوایی در برخی از نقاط ایران مانند روستاها و شهر‌های کوچک پیدا نمی‌شود. برای حل این مشکل، شرکت ایران پخت اقدام به طراحی و ساخت دستگاه‌های نانوایی تمام اتوماتیک نموده است. شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های ایران پخت بصورت کاملا اتوماتیک و بدون دخالت دست انواع نان‌های سنتی ایران مانند نان سنگک، بربری و… را تولید کنید.

علاوه بر موارد گفته شده، در برخی از مناطق جهان، به دلیل حضور ایرانی‌های مقیم، تقاضا برای نان‌هایی چون سنگک وجود دارد؛ ایده راه اندازی یک نانوایی تمام اتوماتیک سنگک می‌تواند یک کسب و کار پرسود و ایده آل برای شما عزیزان باشد. لطفا جهت راه‌ اندازی نانوایی تمام اتوماتیک در سراسر جهان، با شرکت ایران پخت، تماس حاصل فرمایید.

کاهش هزینه تولید نان :

استفاده از انواع ماشین آلات در تولید نان، باعث کاهش هزینه تولید و در نهایت منجر به توجیه پذیری سرمایه گذاری در صنعت تولید نان می‌گردد. با خرید یک دستگاه نانوایی شما می‌توانید تا حد زیادی در هزینه سوخت و انرژی خود صرفه جویی کنید، زیرا دستگاه‌های نانوایی مدرن، با طی کردن یک فرآیند مهندسی، میزان اتلاف حرارت در دستگاه‌ها کاهش چشمگیری را تجربه کرده است.

طبق توضیحاتی که در ابتدای مطلب خدمتتان عرض کردیم، استفاده از دستگاه‌ها در تولید نان باعث افزایش میزان تولید می‌گردد. طبق نظریه‌های علم اقتصاد، بهای تمام شده یک محصول با افزایش یافتن مقدار تولید کاهش میابد. در نتیجه سوددهی کسب و کار مورد نظر افزایش میابد.

سهولت راه اندازی نانوایی :

ساخت یک تنور سنتی نیازمند طی یک فرایند بنایی زمان‌بر و پرهزینه می‌باشد؛ و در صورتی که قصد جابجایی نانوایی خود را داشته باشید، باید تنور نانوایی سنتی، تخریب شده و سپس مجددا در محل جدید و با صرف هزینه‌ای بالا مجددا ساخته شود.

اما فر‌های شرکت ایران‌پخت به آسانی نصب و راه اندازی می‌گردند. و در صورت نیاز به جابجایی به آسانی قابل حمل بوده و در کمترین زمان ممکن در محل جدید خود، نصب و راه اندازی می‌گردد.

 

لطفا، برای تماشای ویدیو های دستگاه ها، از کانال آپارات شرکت ایران پخت، بازدید فرمایید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟