شاطر اتوماتیک یا پهن کن اتوماتیک و معرفی 4 نوع شاطر اتوماتیک

شاطر اتوماتیک

شاطر اتوماتیک سنگک (پهن کن اتوماتیک)

امروزه، پیشرفت علم و تکنولوژی، تغییراتی را در زندگی روزمره مردم، ایجاد کرده است. و این تغییر و تحولات در همه زمینه های زندگی مردم، تاثیر گذار بوده، حتی در تولید نان !!!!

یکی از بزرگترین تحولاتی که در تولید نان، ایجاد شده است، اختراع و تولید دستگاه شاطر اتوماتیک می باشد. دستگاه شاطر اتوماتیک، دارای مزایای بسیار زیادی می باشد؛ که در ادمه به برخی آن ها، می پردازیم.

پهن کن اتوماتیک، دستگاهی است که خمیر را بدون نیاز به شاطر و بصورت اتوماتیک، روی صفحه پخت، پهن می کند. که در بین مردم، به دستگاه شاطر اتوماتیک، معروف شده است.

مزایای دستگاه شاطر اتوماتیک:

  • عدم نیاز به شاطر ماهر؛ در برخی از نقاط کشور، نیروی انسانی ماهر، برای پخت نان، وجود ندارد.
  • افزایش بهداشت نان؛ با توجه به حذف دخالت دست در تولید نان، بهداشت آن، بصورت قابل توجهی افزایش می یابد.
  • افزایش میزان تولید نان؛ افزایش جمعیت، منجر به افزایش تقاضا برای نان می گردد. پس باید به دنبال روش هایی برای افزایش تولید نان باشیم. یکی از بهترین راهکار ها، استفاده از دستگاه شاطر اتوماتیک می باشد.
  • کاهش هزینه ها؛ با توچه به عدم نیاز به شاطر، هزینه های یک نانوایی، بصورت چشمگیری کاهش می یابد.
  • قابل حمل بودن دستگاه؛
  • دوام بالا و خرابی کم؛

 


انواع مختلف دستگاه شاطر اتوماتیک:

  • شاطر اتوماتیک برقی مکانیکی

  • شاطر اتوماتیک پنوماتیکی، با پمپ بادی

  • شاطر اتوماتیک پنوماتیکی زمینی ،با پمپ بادی

  • شاطر اتوماتیک اکسترودر یا ماردونی

در ادامه، هر یک از دستگاه ها را خدمت شما، معرفی می کنیم! پس با ما همراه باشید.

شاطر اتوماتیک برقی مکانیکی:

دستگاه شاطر اتوماتیک برقی مکانیکی شرکت ایران پخت، بصورت مکانیکی، طراجی شده است؛ نحوه عملکرد دستگاه، به این صورت است که در قسمت بالایی دستگاه، یک مخزن خمیر قرار گرفته است و در بخش زیرین دستگاه، یک موتور و گیربکس قرار دارد و به کمک اینورتری که در دستگاه قرار گرفته است، می توان ضخامت خمیر را کنترل کرد و کارکردن با دستگاه ساده بوده و نیازی به حضور فرد فنی، در کنار دستگاه نیست.

این دستگاه بصورتی طراحی شده است که قابلیت پخت مداوم سنگک را دارا بوده، و درب آن باز بوده و می توان حین کارکردن، به مخزن آن خمیر اضافه کرد.

کیفیت نان تولیدی توسط این دستگاه، بدلیل آسیب نزدن به بافت خمیر تخمیر شده، بالا می باشد.

شاطر اتوماتیک برقی مکانیکی

شاطر اتوماتیک پنوماتیکی، با پمپ بادی:

این دستگاه، به کمک یک مخزن دو جداره و با فشار باد، و به کمک قیفی که در قسمت زیرین آن قرار گرفته است؛ عمل پهن کردن خمیر را انجام می دهد.

طراحی این دستگاه به گونه ای است که، باید برای اضافه کردن خمیر، دستگاه را متوقف کنیم، به عبارتی قابلیت پخت یکسره و مداوم سنگک را ندارد.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر، درباره ی دستگاه شاطر اتوماتیک پنوماتیکی، مقاله ای که قبلا در سایت، منتشر کرده ایم، را مطالعه فرمایید؛ جهت مطالعه مقاله، روی این لینک، کلیک کنید.

 

 

شاطر اتوماتیک پنوماتیکی زمینی:

مکانیسم این دستگاه، تقریبا مشابه دستگاه شاطر اتوماتیک بادی بوده ولی خمیر با استفاده از یک لوله، به صفحه پخت، انتقال می یابد. این دستگاه، دارای مخزن خمیر بزرگتری نسبت به شاطر اتوماتیک بادی معمولی می باشد. و فرآیند نصب و راه اندازی ساده تری نسبت به  شاطر اتوماتیک بادی ساده، دارد و می توان به سادگی ، روی فر های گردون نصب کرد.

طراحی این دستگاه، همانند شاطر اتوماتیک بادی، به گونه ای است که، باید برای اضافه کردن خمیر، دستگاه را متوقف کنیم، به عبارتی قابلیت پخت یکسره و مداوم سنگک را ندارد.

ته ماند خمیر هم، یکی از معایب پهن کن های بادی می باشد.

شاطر اتوماتیک اکسترادری یا ماردونی:

این دستگاه، از یک ماردون در لوله انتقال خمیر، تشکیل شده است و خمیر را به حالت ریزشی، بر روی صفحه پخت، پهن می کند.

ماردون، یا اکسترودر، دستگاهی است که مواد را با نیروی حرارتی و حرکتی، به سمت بیرون، هدایت می کند.

در این دستگاه، کنترل مقدار خروجی خمیر، توسط اینورتر تعیین می شود. و می توان، برای پخت سنگک، لواش و بربری مورد استفاده قرار گیرد. در این دستگاه کلیه قطعاتی که با خمیر سروکار دارند، از جنس استنلس استیل ساخته شده است.

دستگاه شاطر اتوماتیک اکسترادری، قابلیت اضافه کردن خمیر، به هنگام کارکرد را دارد ، به همین دلیل دستگاهی با قابلبت پخت مداوم می باشد.

شاطر اتوماتیک اکسترادزی

 

لطفا، برای تماشای ویدیو های دستگاه ها، از کانال آپارات شرکت ایران پخت، بازدید فرمایید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟