انواع دستگاه‌های پخت نان و مشخصات، ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها

انواع دستگاه‌های پخت نان

برای پخت انواع مختلفی از نان‌ها، باید از فر مخصوص و ویژه آن نان، استفاده شود؛ زیرا هر نان، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، برای اینکه محصول تولیدشده آن ویژگی‌ها را داشته باشد، باید از فری استفاده کنیم که قابلیت حرارت دهی مناسب جهت پخت نان مذکور را داشته باشد؛ در این مقاله انواع دستگاه‌های پخت نان را بررسی می‌کنیم و ویژگی‌ها و کاربرد هر کدام از آن‌ها را خدمت شما عزیزان شرح می‌دهیم.

برخی از انواع دستگاه‌های پخت نان، به شرح زیر می‌باشند:

  • دستگاه‌‌ فر تونلی

  • دستگاه فر گردان

  • دستگاه فر نان فانتزی

در خرید انواع دستگاه‌های پخت نان باید به پارامتر‌هایی چون ابعاد دستگاه، حرارت غیر مستقیم یا حرارت مستقیم بودن دستگاه، نوع و جنس بستر پخت و نوع محصولی که قصد پخت آن را داریم، توجه کنیم. قبل از خرید هر نوع تجهیزاتی بهتر است تا در مورد آن تجهیزات اطلاعات کاملی داشته باشیم؛ در صورتی که به این امر مهم توجه نکنیم، دستگاه خریداری شده، مناسب و جواب گوی نیاز ما نخواهد بود.

تیم مشاورین شرکت ایران پخت، آماده ارائه هرگونه مشاوره تخصصی درباره انواع دستگاه‌های پخت نان، خط تولید بیسکویت و انواع نانوایی‌های می‌باشد، در صور تی که قصد خرید دستگاه را دارید، لطفاً و حتماً با شرکت ایران پخت تماس حاصل فرمایید.

دستگاه فر تونلی:

این نوع فر، برای پخت طیف وسیعی از نان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر برای محل‌هایی که عرض کمی دارند، مناسب است؛ دستگاه فر تونلی در مکان‌هایی که عرض آن‌ها کمتر از دو متر می‌باشد، بسادگی نصب و راه اندازی می‌شود و کارکردن با آن راحت و ساده می‌باشد.

دستگاه فر تونلی شرکت ایران پخت، به گونه‌ای طراحی شده است تا بیشترین راندمان را با کمترین میزان مصرف سوخت و انرژی، به ارمغان بیاورد. در دستگاه فر تونلی از مواردی که تاثیر بسیار زیادی در میزان کیفیت و کارایی دستگاه ایفا می‌کنند، ریل ها و قطعات مکانیکی موثر در حرکت دستگاه می‌باشند. شرکت ایران پخت، با اطلاع از اهمیت موارد ذکر شده، در کلیه مراحل طراحی، ساخت و مونتاژ دستگاه، به تمام جزئیات توجه کرده و در نتیجه یک دستگاه با کیفیت عالی به شما مشتریان گرامی تحویل می‌گردد.

کوره‌ی دستگاه تونلی به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که با استفاده از فناوری حرارت غیرمستقیم، حرارت بصورت کاملاً یکنواخت پخش می‌شود. و باعث می‌شود، یک نان مغز پخت شده و با کیفیت، تحویل مشتری داده شود.

بستر پخت فر تونلی، میتواند از جنس انواع چدن و توری باشد؛ دمای فر و سرعت حرکت دستگاه قابل تنظیم بوده و به همین دلیل می‌توان در این نوع فر، انواع مختلفی از نان‌ها مانند سنگک، لواش، بربری، نان تیری، تافتون و… را پخت کرد؛ این دستگاه، قابلیت نصب انواع مختلفی از دستگاه‌های شاطر اتوماتیک را دارد.

طراحی و تولید انواع فر‌های نانوایی- فر تونلی

دستگاه فر گردان:

یکی از انواع دستگاه‌های پخت نان، که در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه فر گردان می‌باشد. دستگاه فر گردان با استفاده از یک بستر پخت دایره‌ای شکل که حول یک محور در حال چرخش است، نان را می‌پزد؛ در این نوع فر، نوع و جنس بستر پخت می‌تواند متفاوت باشد، در صورتی که قصد پخت نان لواش را داشته باشیم، از صفحات پخت چدنی حفره‌ دار استفاده می‌شود؛ اندازه و تعداد حفره‌ها، میزان رطوبت نان لواش و در نتیجه خشک بودن و یا نرم بودن لواش را تعیین می‌کند.

در صورتی که قصد پخت نان بربری را در این فر داشته باشیم، می‌توان از بستر پخت چدنی صاف و بدون حفره استفاده کرد، این فر در دو نوع حرارت مستقیم و حرارت غیر مستقیم، توسط شرکت ایران پخت، تولید و عرضه می‌شود. در مقاله‌‌ای که قبلاً در سایت منتشر کرده‌ایم، دو روش حرارت مستقیم و حرارت غیر مستقیم را بررسی کرده‎‌ایم. لطفاً جهت مطالعه آن مقاله روی این لینک کلیک کنید.

کاربرد دیگر دستگاه‌های فر گردون، برای پخت نان سنگک می‌باشد؛ استفاده از دستگاه پخت نان گردون برای پخت نان سنگک، در دو روش تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام می‌گیرد. در صورتی که قصد پخت نان سنگک به صورت تمام اتوماتیک را داشته باشید، باید از دستگاه‌های شاطر اتوماتیک (خمیر پهن کن اتوماتیک) استفاده نمایید. دستگاه‌های شاطر اتوماتیک، دستگاه‌هایی هستند که خمیر را بدون دخالت دست، تا ضخامت مدنظر، پهن می‌کنند. جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر، درباره‌ی انواع دستگاه‌های شاطر اتوماتیک و نحوه کارکرد آن‌ها، لطفا روی این لینک کلیک کنید.

 

با توجه به محبوبیت نان‌های سنتی در ایران، برای اینکه محصول پخته شده توسط ماشین آلات، بیشترین تشابه را با نان سنتی داشته باشد، شرکت ایران پخت، با اتکا به توانایی‌های متخصصین خود، اقدام به طراحی نوعی فر گردون جهت پخت نان سنگک، بروی شن‌های طبیعی نموده است؛ محصول پخته شده توسط این دستگاه، از کیفیت بالایی برخورددار بوده و مشابه با محصول پخته شده به روش سنتی خواهد بود.

شرکت ایران پخت، آمادگی این را دارد که انواع دستگاه‌های پخت نان را در اندازه و کاربری‌های مختلف، بصورت شخصی سازی شده و بر اساس نیاز شما مشتریان عزیز و گرامی طراحی و تولید کند. در صورتی که قصد دارید، دستگاهی را خریداری کنید، که مناسب برای ابعاد محل شما باشد، لطفاً با شرکت ایران پخت تماس حاصل فرمایید.

دستگاه فر نان فانتزی:

در صورتی که ضخامت نانی بیشتتر از پنج سانتی متر باشد، آن نان در دسته نان‌های حجیم قرار گرفته و فرآیند آماده سازی و تخمیر آن‌ها با نان‌های مسطح و سنتی متفاوت خواهد بود؛ برای مثال، بهتر است برای تهیه خمیر نان‌های حجیم، از میکسر‌های اسپیرال بجای دستگاه‌های خمیرگیر معمولی استفاده کنیم. از مزایای یک میکسر اسپیرال می‌توان به کاهش زمان مورد نیاز برای تهیه خمیر، و تولید خمیر یکنواخت اشاره کرد.

برای پخت انواع نان‌های حجیم مانند انواع نان‌ باگت، نان فرانسوی، انواع نان جون حجیم و… باید دستگاهی را انتخاب کنیم که قابلیت پخش حرارت بصورت یکنواخت در سراسر فر را داشته باشد. در صورتی که حرارت سراسر فر یکنواخت نباشد، محصول پخته شده بخوبی پف نکرده و از لحاظ ظاهری نیز با یک نان بی‌کیفیت مواجه خواهیم بود.

فر‌های ویژه نان فانتزی، در سایز و اندازه‌های مختلفی توسط شرکت ایران پخت تولید و عرضه می‌شوند؛ لذا شما مشتریان گرامی می‌توانید با توجه به نیاز خود، حجم محصولی که قصد پخت دارید، و ابعاد محلی که قصد دارید دستگاه را نصب کنید، فر مناسب برای خودتان را انتخاب و خریداری نمایید.

برخی از این فرها برای پخت مواد داخل فر، علاوه بر گرما از بخار هم استفاده می‌کنند. وجود بخار در فرآیند پخت، باعث تنظیم رطوبت و پف کردن نان و رسیدن به حجم ایده آل می‌گردد. و محصول پخته شده دارای رنگ بهتر و طلایی تری نسبت به فر‌های معمولی خواهد بود. در صورتی که می‌خواهید محصولات تان بهترین کیفیت را داشته باشند، باید از فر‌های مجهز به سیستیم بخار استفاده کنید. برخی از انواع این فر‌ها، می‌توانند به عنوان اتاق تخمیر نیز مورد استفاده قرار گیرند.

فر‌های نان فانتزی در دو نوع گردان و طبقاتی تولید می‌شود؛ در فر‌های گردان، سینی‌ها توسط یک موتور الکتریکی حول یک محور در حال چرخش هستند و نیازی به جابجایی سینی‌ها برای پخت یکنواخت خمیر نمی‌باشد. از معایب این فر‌ها می‌توان به خروج بخش اعظم رطوبت و حرارت دستگاه حین باز کردن درب فر می‌باشد.

نوع دیگری از انواع دستگاه‌های پخت نان های حجیم وجود دارند که ساختار طبقه‌ای شکل داشته و سینی‌ها در داخل طبقات فر قرار می‌گیرند، در این فر، برخلاف نوع دوار، هنگام باز کردن درب فر، تمام حرارت داخل هدر نرفته و کیفیت پخت بهتری خواهیم داشت.

لطفا، برای تماشای ویدیو های دستگاه ها، از کانال آپارات شرکت ایران پخت، بازدید فرمایید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟