دستگاه خمیر پهن کن 6 غلتکی | خمیر پهن کن همراه با گردبر

خمیر پهن کن 6 غلتکه

منظور از پهن کردن خمیر چیست؟

برای اینکه خمیر، به نان تبدیل شود، باید تا ضخامت مشخصی نازک شود؛ به این عمل، پهن کردن خمیر گفته می‌شود، در گذشته عمل پهن کردن خمیر، به کمک دست انجام می‎‌گرفته و خمیر پهن شده از نظر ابعاد و ضخامت، یکنواخت نخواهد بود.

پهن کردن خمیر، بصورت دستی، نیازمند داشتن نیروی کار ماهر و با تجربه می‌باشد؛ و باید زمان زیادی صرف پهن کردن خمیر کنید، این عمل، فرایندی زمانبر می‌باشد؛ و در صورتی که عمل پهن کردن خمیر به خوبی انجام نگیرد، نان و شیرینی پخته شده کیفیت مطلوب و ایده‌آلی نخواهد داشت. در مرحله پخت، و هنگامی که خمیر در مجاورت حرارت قرار می‌گیرد، قسمت‌هایی از خمیر که ضخامت آن کمتر از حد مطلوب می‌باشد رطوبت خود را از دست داده و خشک و حتی سوخته خواهد شد.

آن بخش‌هایی از خمیر که دارای ضخامت بیشتر از حد می‌باشند، پخته نشده و حالت خمیری خواهد داشت. به طور کلی می‌توان گفت که مرحله نازک کردن خمیر، نقش بسیار زیادی در کیفیت محصول ایفا می‌کند.

برای پخت انواع نان، شیرینی و همه محصولات آردی نیازمند نازک کردن خمیر، تا ضخامت خاص هستیم، برای مثال ضخامت خمیر تافتون کمتر از 5 میلیمتر و خمیر نان لواش، باید کمتر 2 میلیمتر باشد؛ برای این که لواش و تافتون با کیفیت و ایده‌آل تولید کنیم، باید خمیر بصورت کاملا یکنواخت و یکدست، پهن شود.

دستگاه خمیر پهن کن، برای پهن کردن خمیر استفاده میشود.

دستگاه خمیر پهن کن چیست؟

در صورت پهن نکردن خمیر، بصورت یکنواخت، چه مشکلاتی خواهیم داشت؟

  • خمیر ممکن است به طور نامتقارن پخته شود و بافت یا رنگ آن نامطلوب باشد.
  • خمیر ممکن است در هنگام تا کردن یا قالب زدن شکسته شود و لایه‌های آن به هم چسبیده یا جدا شوند.
  • خمیر ممکن است حجم و شکل مناسب را نگیرد و از قالب خارج شود یا کج شود.

برای پهن کردن خمیر بصورت یکنواخت، باید این عمل توسط  نیروی انسانی ماهر و با تجربه انجام بگیرد، و یا باید این عمل را به ماشین آلات بسپاریم، امروزه با توجه به افزایش هزینه‌های کارگری و کمبود نیروی کار ماهر، و همچنین به دلیل سرعت پایین پهن کردن خمیر، توسط نیروی انسانی و بیشتر شدن اهمیت رعایت بهداشت در تولید انواع مواد غذایی، باید به سمت استفاده از ماشین آلات مدرن، به جای نیروی انسانی کنیم، دستگاهی که برای پهن کردن خمیر، و برش آن استفاده می‌کنیم دستگاه خمیر پهن کن نام دارد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟