اصول نظام آراستگی 5s، و چگونگی رعایت آن در شرکت ایران پخت

مزایای اصول نظام آراستگی

5s سیستیمی است که به کمک آن می‌توانیم محیط را بهینه سازی کرده و آراستگی در محیط را برقرار کنیم؛ این محیط می‌تواند محیط کارخانه، محیط کارگاه و یا حتی محیط خانه باشد. این آراستگی و بهینگی در نهایت باعث افزایش کیفیت محصول تولید شده در آن کارخانه و یا کارگاه خواهد شد. با ما همراه باشید تا این نظام آراستگی را بررسی کرده و نحوه استفاده از اصول نظام آراستگی را در شرکت ایران پخت را شرح دهیم.

بعد از جنگ جهانی دوم، شرکت ژاپنی تویوتا به دنبال راهکار‌هایی بود که به کمک آن‌ها بتواند میزان اتلاف در سیستیم خود را کاهش دهد. این اصئل بعد از ژاپن در غرب هم مورد استفاده قرار گرفت؛ و به نظام 5s معروف شد.

نظام آراستگی 5s دارای 5 مرحله به شرح زیر است :

1- سازماندهی Seiri

2- نظم و ترتیب Seiton

3- پاکیزه سازی Seiso

4- استاندارد سازی Seiketsu

5- حفظ و نگهداری ( انضباط ) Shitsuke

اصول نظام آراستگی

سازماندهی :

برای رعایت این اصل، باید تمام مواردی که به نظر می‌رسد برای پیشبرد هدف و انجام کار، غیر ضروری است، از محیط حذف شود. و فقط ابزار آلات و موارد ضروری باید در محیط مورد نظر، نگهداری شوند.

در مرحله سازمندهی، شاید تکنسین نتنواند تشخیص دهد که یک قطعه و یا ابزار خاص، در ادامه فرآیند، لازم خواهد شد؟ یا نه؟ در این موارد یک برجسب قرمز رنگ، به قطعه مورد نظر چسبانده می‌شود و روی آن برخی اطلاعات مانند زمان زده شدن برچسب، موقعیت مکانی و توصیف قطعه نوشته می‌شود. در صورتیکه قطعه تا یک زمان خاصی مورد استفاده قرار نگرفت، از محیط حذف خواهد شد.

نظم و ترتیب :

این مرحله بیان می‌کند که همه ابزارآلات و قطعات در محیط کار، باید سرجای خودشان باشند. در این مرحله، باید همه ابزار آلات و قطعاتی که از مرحله اول، در محیط ماندگار شده‌اند، را به بهترین شکل ممکن مرتب کنیم. برای مثال، ابزار که تکنسین دستگاه تراشکاری، مورد نیاز است، را روی یک میز قرار داده و در این حالت تراشکار می‌داند که ابزار مد نظرش دقیقا در کجا قرار دارد، و در صورت نیاز، به سرعت به آن دسترسی دارد.

پاکیزه سازی :

مرحله‌ای که پس از نظم و ترتیب قرار گرفته است، مرحله‌ی پاکیزه‌ سازی محیط نام دارد، ایم مرحله شامل : جارو کردن، گردگیری، تمیزکردن و پاک کردن ابزار آلات است. این مرحله، تاثیر بینظیری در روحیه انسان می‌گذارد؛ و باعث می‌شود که ظاهر محل کار، بهبود یافته و فعالیت در آن محیط لذت بخش‌تر باشد.

استاندارد سازی محیط :

بعد از اینکه محیط سازماندهی، منظم و پاکیزه شد، باید این فعالیت‌ها را به یک استاندارد و روتین تبدیل کنیم، زیرا با یکبار انجام دادن موارد فوق، به نتیجه نمی‌رسیم. به همین دلیل مرحله چهارم نظام آراستگی، به استاندارد سازی معروف شده است.

مهم‌ترین پارامتر استاندارد سازی، این است که سه مرحله ابتدایی، در بازه‌های زمانی خاصی تکرار شوند. برای انجام اینکار بهتر است که یک چک لیست، از مواردی که قرار است انجان دهیم، را تهیه و طبق آن چک لیست، مراحل را پیش ببریم.

برای اینکه اصول نظام سازمانی تبدیل به فرهنگ سازمانی شود، احتمالا به زمان و  انرژی نیاز خواهیم داشت، ولی بعدا نتایج موثر و معجزه آسای آن را مشاهده خواهیم کرد.

حفظ و نگهداری :

هدف این مرحله این است که اطمینان حاصل کند که، همه افراد سازمان، حتی مدیران و کارمندان سطح بالا، نیز اصول نظام آراستگی را رعایت کرده و هیچ  یک از افراد و سطوح سازمانی، از اصول نظام آراستگی، معاف نیستند. این مرحله باعث هموار شدن اجرا و پیاده سازی اصول نظام سازمانی می‌گردد.

 

اهداف اصول نظام آراستگی 5s :

پیاده سازی و تبدیل اصول نظام آراستگی به یک فرهنگ سازمانی، نیازمند داشتن صبر و صرف هزینه می‌باشد. در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که پیاده سازی نظام آراستگی، چه مزایایی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها دارد.

  • کاهش هزینه‌ها
  • کاهش حوادث
  • کاهش ضایعات
  • کاهش مدت زمان مورد نیاز برای انجام یک فعالیت خاص
  • سهولت فعالیت در محیط
  • افزایش کیفیت محصول تولید شده
  • افزایش جذابیت محیط کار

جایگاه اصول نظام آراستگی در شرکت ایران پخت :

شرکت ایران پخت، بعنوان یک شرکت معتبر و پیشرو، همواره اهمیت خاصی به روش‎‌ها و متد‌های نوین قائل بوده و جزو معدود شرکت‌های حوزه ماشین آلات صنایع غذایی می‌باشد که اصول نظام آراستگی را رعایت می‌کند.

یکی از مزایای نظام آراستگی، افزایش کیفیت دستگاه‌های تولیدی شرکت ایران پخت، می‌باشد. چراکه پیاده سازی نظام آراستگی، منجر به افزایش تمرکز پرسنل شرکت می‌گرددو در نهایت، کیفیت دستگاه ساخته شده، بالاتر می‌رود.

شرکت ایران پخت، با افتخار اعلام می‌کند که رعایت اصول نظام آراستگی، باعث افزایش رضایت مشتریان گرامی گردیده است.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟